Kako zatvoriti obrt: Troškovi i postupak u 2025.

Kako zatvoriti obrt: Troškovi i postupak u 2025.

Zatvaranje obrta, odnosno prestanak poslovanja obrta, važna je poslovna odluka koja sa sobom nosi niz administrativnih i financijskih koraka. Iako se može činiti kao kompliciran proces, uz dobru pripremu i prave informacije, postupak zatvaranja obrta može proći glatko i bezbolno. U ovom vodiču detaljno objašnjavamo sve korake, troškove i obveze koje vas očekuju u 2025. godini.

Bilo da se povlačite iz posla, prelazite na drugi oblik poslovanja poput d.o.o. (pogledajte našu usporedbu troškova paušalnog obrta i d.o.o.) ili jednostavno krećete u novu životnu fazu, važno je proces odraditi ispravno do kraja.

Korak 1: Odjava iz Obrtnog registra

Prvi i ključni korak je odjava obrta iz Obrtnog registra. To možete učiniti na dva načina:

  • Online putem sustava e-Obrt: Najbrži i najjednostavniji način je putem sustava e-Obrt. Prijavite se svojom vjerodajnicom (npr. e-osobnom iskaznicom), ispunite online obrazac za prestanak obrta (Obrazac OR) i podnesite zahtjev. Datum zatvaranja obrta bit će datum podnošenja zahtjeva.
  • Osobno u nadležnom uredu: Ako niste vični online sustavima, odjavu možete obaviti i osobno u nadležnom uredu državne uprave u vašem gradu ili općini. Potrebno je ponijeti osobnu iskaznicu, originalnu obrtnicu i ispuniti isti Obrazac OR.

Nakon nekoliko dana, dobit ćete Rješenje o prestanku obrta, čime je vaš obrt i službeno zatvoren.

Korak 2: Odjave sa socijalnih osiguranja (HZMO i HZZO)

S Rješenjem o prestanku obrta u ruci, sljedeća postaja su Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (HZMO) i Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO). Morate se odjaviti kao obveznik plaćanja doprinosa. To je važno učiniti u propisanom roku (najčešće 24 sata od datuma zatvaranja) kako vam se ne bi i dalje obračunavali doprinosi.

Korak 3: Obveze prema Poreznoj upravi

Koje su obveze prema Poreznoj upravi nakon zatvaranja obrta? Zatvaranjem obrta ne prestaju vaše porezne obveze. Potrebno je:

  • Podnijeti konačne obrasce: Ako ste bili u sustavu PDV-a, morate podnijeti konačni PDV obrazac. Svi obrtnici “dohodaši” moraju podnijeti i konačnu prijavu poreza na dohodak (Obrazac P-DOH).
  • Izbrisati se iz registra poreznih obveznika: Podnesite zahtjev za brisanje iz registra poreznih obveznika (Obrazac RPO).
  • Sačuvati poslovne knjige: Sve poslovne knjige i evidencije dužni ste čuvati propisani broj godina.

Za pomoć oko konačnih obračuna, obratite se našem timu za porezno savjetovanje.

Korak 4: Zatvaranje poslovnog računa

Nakon što ste riješili sve obveze prema državi i nemate više nikakvih očekivanih priljeva ili odljeva po poslovnom računu, otiđite u banku i zatvorite ga. Time ste i financijski zaokružili priču o svom obrtu.

Troškovi zatvaranja obrta

Koji su ukupni troškovi zatvaranja obrta? Dobra vijest je da je sam administrativni postupak zatvaranja obrta u Hrvatskoj besplatan. Međutim, mogu postojati drugi, skriveni troškovi:

  • Troškovi knjigovodstvenog servisa za izradu konačnih obračuna.
  • Eventualne nepodmirene obveze prema dobavljačima ili državi.

Što se događa s dugovanjima nakon zatvaranja obrta?

Ovo je izuzetno važno pitanje. Što se događa s dugovanjima nakon zatvaranja obrta? Vlasnik obrta za sve obveze nastale tijekom poslovanja odgovara cjelokupnom svojom privatnom imovinom. To znači da zatvaranje obrta ne briše vaše dugove. Svi vjerovnici (uključujući i državu) i dalje vas mogu teretiti za nepodmirene obveze.

Zaključak

Zatvaranje obrta je proces koji zahtijeva pažljivo praćenje koraka i rokova. Iako se čini kao puno posla, sustav e-Obrt značajno je pojednostavio i ubrzao cijeli postupak. Ako razmišljate o novom početku, pročitajte naš vodič kako ponovno otvoriti obrt.

Ako želite biti sigurni da ste sve odradili ispravno i izbjegli potencijalne probleme, kontaktirajte nas. Naš tim stručnjaka pomoći će vam da proces zatvaranja vašeg obrta prođe što bezbolnije.